Omfietsroute via Papiermolentunnel sociaal veiliger gemaakt

Omfietsroute via Papiermolentunnel sociaal veiliger gemaakt

John

Vanwege werkzaamheden op de Hereweg is de onderdoorgang van de zuidelijke ringweg momenteel afgesloten. Fietsers vanuit het centrum moeten daarom omrijden via de Papiermolentunnel. Dat blijft nog enige tijd zo. Sommige mensen hebben ons laten weten dat de omfietsroute niet zo veilig voelt, vooral als het donker is. Daarom hebben we enkele maatregelen genomen.

De omfietsroute loopt langs de Zuiderbegraafplaats, door de Papiermolentunnel en dan via de Papiermolenlaan terug naar de Hereweg.

De omfietsroute voor fietsers vanaf het centrum richting Helpman.
De omfietsroute voor fietsers vanaf het centrum richting Helpman.

Maatregelen
Deze week hebben we in de avonduren en de nacht op het fietspad tussen Hereweg en Papiermolentunnel een verkeersregelaar ingezet. Deze houdt een oogje in het zeil. Komende week wordt de verkeersregelaar vervangen door een beveiligingscamera. Verder is gebleken dat de verlichting in de fietstunnel niet werkt. Deze wordt komende week hersteld.

Aanvulling 17 november 2019:

We hebben op deze website, vooral onder dit artikel, meerdere vragen en klachten gekregen over de tijdelijke omleidingsroute via de Papiermolentunnel voor fietsers vanuit het centrum richting Helpman. Fietsers richting het centrum kunnen wel onder de onderdoorgang door, fietsers de andere kant op niet.

We begrijpen de klachten, maar in de tijdelijke situatie bij de onderdoorgang bij de Hereweg is op dit moment niet voldoende ruimte voor een fietspad aan beide zijden van de weg. Ook voor een fietspad in twee richtingen aan de oostzijde van de Hereweg is de ruimte beperkt. Bovendien zouden fietsers richting Helpman dan drie keer moeten oversteken. Dat is om meerdere redenen onwenselijk. Dit zou om een aanpassing van de verkeersregelinstallatie vragen, met als gevolg langere wachttijden voor het overige verkeer. Op deze plek zijn de wachttijden voor de verkeerslichten al langer dan elders.

De omleidingsroute via de Papiermolentunnel is verkeersveiliger. De route is bij een gemiddelde fietssnelheid 3,5 minuut fietsen. Dat kost vaak minder tijd dan drie keer oversteken bij de verkeerslichten.

De omleidingsroute is tijdelijk. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.

Ook waren er vragen over onder andere over de sociale veiligheid en straatverlichting op deze route. De verlichting was op bepaalde plekken kapot, maar is inmiddels weer gerepareerd.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (59)

  1. AZ 24 oktober 2019, 11:58
    "Verder is gebleken dat de verlichting in de fietstunnel niet werkt"... Waarom is dit niet eerder, voordat de omleiding van kracht werd even gecheckt en in orde gemaakt?
    Verberg de reacties
  2. Buurtbewoner 28 oktober 2019, 19:33
    Ik wil reageren op de veiligheid van de omleiding voor fietsers.
    Er wordt hier m.i. nogal mild over gedacht. Het VOELT niet veilig, maar het IS ook niet veilig. Er lopen daar veel vreemde figuren rond. In het verleden zijn daar vrouwen verkracht/aangerand. Ik vind het een belachelijke omleiding.
    Vandaag GEEN verkeersregelaar gezien terwijl het al donker werd. En camera's: daar heb je niks aan als bepaalde mensen die kwaad in de zin hebben dat niet door hebben.
    We worden gedwongen om te kiezen tussen twee kwaden. Ik kies er dan voor om aan de overkant te fietsen, omdat dat voor mij de veiligste route is. En ik hoop toch écht dat de politie hier niet een kans ziet om te bekeuren, ik fiets daar ook niet voor de lol.
    Ik zou het heel menselijk en prettig vinden dat er zo spoedig mogelijk een route over de Hereweg bedacht wordt of in ieder geval (vrouwelijke)fietsers gewoon aan de andere kant van de weg te laten fietsen. Ik blijf dit in ieder geval doen omdat ik liever op de fiets blijf zitten dan van de fiets af getrokken te worden.
    1. Willemijn 2 november 2019, 22:21
      Inderdaad! met camera’s wordt dat stuk er echt niet veiliger erop. Ik fiets dus, vooral in het donker, tegen het verkeer in, wat overigens (bijna) iedereen doet. Het zou beter zijn als dat stuk fietspad voor de duur van deze omleiding twee richtingen wordt.
    2. John (Aanpak Ring Zuid) 17 november 2019, 08:44
      Zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  3. Henk 29 oktober 2019, 11:09
    In het algemeen vind ik dat er wel erg veel omleidingen en aanpassingen voor fietsers moeten komen ten faveure van de automibilist. Nu is de hereweg aangepast en auto's hebben dezelfde rijroute; fietsers moeten omrijden, er is voor automibilisten een extra kruispunt gekomen zodat auto's niet te ver hoeven om te rijden en sluiproutes kunnen gebruiken, de stoplichten voor fietsers staan veelvuldig op rood (kan ook niet anders met een dergelijk korte sorteerstrook).....kortom; de fietser moet zich maar aanpassen. Terwijl die geen enkel belang heeft bij de aanpassing vna de ringweg.
    Beetje jammer. Waarom geen prioriteit bij een fietsbaan ipv de diverse rijstroken tbv auto's??
    1. John (Aanpak Ring Zuid) 30 oktober 2019, 11:47
      Henk, je noemt verschillende voorbeelden waarin de fietser in jouw ogen wordt benadeeld ten opzichte van de automobilist. In het algemeen proberen we de ombouw van de ringweg zo uit te voeren dat de overlast voor iedereen zo veel mogelijk wordt beperkt. Overlast is bij dit grote project helaas onvermijdelijk, voor automobilisten en inderdaad ook voor fietsers. De Hereweg is een cruciale route voor auto- en busverkeer. We krijgen geen toestemming om het autoverkeer of het busverkeer hier voor langere tijd te stremmen. We zoeken een oplossing voor de tijdelijke omleiding voor de fietsers vanuit het centrum.
      1. Michiel 30 oktober 2019, 12:46
        Met de hoeveelheid bussen die hier passeert zijn er ook andere mogelijkheden zonder een aparte busstrook om de bussen soepel doorgang te verlenen. Door de bus iets eerder 'groen' te geven dan de auto's kan de bus over de dan nog vrije strook voor de rechtdoorgaande auto's onder het viaduct door. De huidige busstrook kan je dan veranderen in een fietsstrook.

        Het is absurd dat de vele fietsers die over deze route fietsen maar een kilometer/4 minuten om moeten fietsen over een sociaal onveilige route omdat die paar bussen in het uur zo nodig over hun eigen baan direct door moeten kunnen rijden.

        Vele fietsers 4 minuten vertraging <> een bus misschien een paar seconden.
        Ga voortaan maar met de auto ipv de fiets over de hereweg.
        1. John (Aanpak Ring Zuid) 17 november 2019, 08:45
          Michiel, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  4. Henk 31 oktober 2019, 12:14
    @John; de Hereweg is ook (juist) voor fietsers cruciaal maar kennelijk is daar wel toestemming voor een omleiding en voor autos niet? Dat is precies mijn punt toch? Dat het op diverse plekken ook nog eens veel onveiliger wordt voor fietsers is daarmee geaccepteerd en een probleem voor de fietser die toch echt de fysiek kwetsbare is in dit verhaal.
    Probeer bv eens de Waterloolaan over te fietsen met wachtende autos op de fietsstrook of te hard rijden, en daarna voorrang nemende autos op de spoorwegovergang. Vreemd want fietsers houden de stad bereikbaar voor autos en niet andersom. Denk dat ik ook maar met de auto ga in het vervolg.............
    1. John (Aanpak Ring Zuid) 17 november 2019, 08:46
      Henk, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  5. TK 3 november 2019, 17:55
    Er wordt geprobeerd de overlast voor iedere weggebruiker zoveel mogelijk te beperken. Er wordt alleen niet aan de veiligheid van fietsers gedacht. Fietsers bewust door zo'n stil, onveilig gebied te laten fietsen is vragen om moeilijkheden. Een camera plaatsen maakt het gebied niet veiliger. Deze omleiding moet wel bedacht zijn door iemand die zelf nooit uit de auto komt.
    1. Buurtbewoner 3 november 2019, 20:04
      Helemaal mee eens. Vast ook niet bedacht door een vrouw(alhoewel het ook niet veilig is voor mannen)
      1. John (Aanpak Ring Zuid) 17 november 2019, 08:47
        @TK en Buurtbewoner: zie onze aanvulling van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  6. Buurtbewoner 3 november 2019, 20:03
    Je hebt het over een cruciale route voor auto's. De Hereweg is een verkeersader voor al het verkeer. De fietsers zijn al eerder via de overkant omgeleid, prima oplossing, minder gevaarlijk dat de omleiding die er nu is(als het donker is).
    Verberg de reacties
  7. E 7 november 2019, 19:39
    Aanpak Ring Zuid, waarom wordt er niet gereageerd op het punt dat hierboven meerdere malen gemaakt wordt? Fietsers voelen zich onveilig op de voorgestelde omleiding. Een camera is niet voldoende om dit gevoel weg te nemen. Is het een oplossing om de omleiding via de Hereweg te laten gaan?
    1. John (Aanpak Ring Zuid) 17 november 2019, 08:48
      @E: Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
      1. E 17 november 2019, 12:04
        Ik waardeer het dat je reageert! Maar, wat bedoel je met ‘zodra het veilig kan’’? Jij bekijkt het probleem nu volgens mij alleen uit oogpunt van verkeersveiligheid. De omfietsroute is/voelt echter sociaal onveilig. Fietsers kiezen daardoor nu voor verschillende verkeersonveilige alternatieven. Hoe gaan jullie daar mee om? Een sociaal onveilige route aanhouden tot begin 2020 vind ik echt te lang!
        1. E 24 november 2019, 15:40
          @John, ik hoop dat je nog gaat reageren. Benieuwd hoe Aanpak Ring Zuid kijkt naar veiligheid (sociale én verkeersveiligheid). Bij de afsluiting van het fietspad naast het Sterrebos speelde sociale veiligheid namelijk wel een rol. Hoe zit dat nu?
      2. E 2 december 2019, 22:19
        @John, inmiddels is het december. Ga je nog reageren?
        1. John (Aanpak Ring Zuid) 5 december 2019, 14:04
          E, we bedoelen inderdaad dat het op dit moment nog niet verkeersveilig is om via de busbaan onder het viaduct door te fietsen. Eerst moet de verkeersregelinstallatie ter plekke technisch worden aangepast, om te zorgen dat bussen en fietsen beide veilig onder de doorgang kunnen. Dat kost tijd omdat de deskundigen die dit moeten inregelen schaars zijn. Tot die tijd geldt de omfietsroute langs de Papiermolentunnel. De kapotte verlichting in de Papiermolentunnel is door Combinatie Herepoort gerepareerd. Samen met de gemeente bekijken we of we iets kunnen doen om de sociale veiligheid op deze route te verbeteren. Als je suggesties hebt, horen we die graag.
    Verberg de reacties
  8. Anton 10 november 2019, 16:17
    Ik heb nu al een paar keer fietsers gebruik zien maken van de busbaan. Zoals eerder hierboven aangegeven, een omleiding via de overkant Hereweg zou een veel betere oplossing zijn. De andere route is echt onplezierig/onveilig. Daar gaan camera’s niets aan veranderen... donkere papiermolenlaan langs bos, tunnel, etc....
    1. John (Aanpak Ring Zuid) 17 november 2019, 08:49
      Anton, zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast. Zie ook onze aanvulling op het artikel van 17 november.
      1. embo 17 november 2019, 20:39
        @John. Ik snap niet wat je probeert te zeggen: Dat de verkeerlichteninstallatie aangepast zou moeten worden als fietsers over de busbaan gestuurd worden hadden jullie toch ook kunnen bedenken VOORDAT jullie de boel stremden? Is er (wederom) iets faliekant misgegaan in de planning, en hebben jullie gewoon vergeten om aan de fietsers te denken? Of is dit een zoethoudertje, en zal uiteindelijk blijken dat jullie toch niet willen dat fietsers over de busbaan mogen rijden?
        1. John (Aanpak Ring Zuid) 11 december 2019, 13:40
          Mijn antwoord heb ik op de verkeerde plek gezet, daarom voor de zekerheid hier nogmaals:
          @embo, de fietsers zijn we zeker niet vergeten. De omleiding via de busbaan is een optie die pas later in beeld is gekomen en die om een aanpassing van de verkeerslichten op deze plek vraagt. Gezien de complexiteit van deze kruising kost het enige tijd voordat de verkeerslichteninstallatie is aangepast.
          1. embo 7 januari 2020, 10:55
            @John: het is inmiddels begin 2020 (beste wensen). Vanaf nu zouden fietsers over de busbaan mogen rijden. Maar er lijkt nog helemaal niets gebeurd te zijn. Wanneer wel?
            1. Nancy (Aanpak Ring Zuid) 9 januari 2020, 15:54
              Hallo Embo, we wensen jou natuurlijk ook een gelukkig en gezond 2020 toe. De aanpassing van de verkeersregelinstallatie is nog niet gedaan. Het aanpassen kost veel tijd omdat de specialisten die dit kunnen uitvoeren schaars zijn. Vooralsnog gaan we ervan uit dat dit voor het einde van het eerste kwartaal gerealiseerd is. Ook vanuit onze kant het liefst zo snel mogelijk.
              1. Embo 26 februari 2020, 13:21
                Beste John/Nancy,
                De situatie met de omleiding begint echt belachelijk te worden. Fietsers gaan massaal tegen het verkeer in (want het is wel degelijk sneller om 3 keer over te steken, ik ben ervaringsdeskundige). Het is gevaarlijk, en jullie zitten te wachten tot iemand een verkeerslicht kan programmeren. DOE IETS!!!!
                Maar dan schrik ik pas echt van jullie reactie op twitter: "De omleiding voldoet aan de afspraken die gemaakt zijn met de gemeente." Wat raar: de gemeente is een onderdeel van ARZ. Maken jullie afspraken met jezelf? Dat is makkelijk, dan kom je er altijd uit. Het klinkt ook niet alsof jullie ook maar iets van plan zijn te veranderen aan de situatie en dat de hele discussie over het gebruik van de busbaan en het gebrek aan programmeurs een zoethoudertje is voor degenen die hier een reactie plaatsen.
                Dit geeft geen vertrouwen.
    Verberg de reacties
  9. Henk 11 november 2019, 11:10
    Het wordt nu toch wel tijd om te reageren op het voorstel om de busbaan en autobaan te combineren zodat fietsers niet om hoeven te rijden. Bus en autos gaan toch al niet gelijktijdig door het verkeerslicht en anders kost het bij de juiste timing van bus + auto enkele seconden extra. De busbaan wordt nauwelijks gebruikt het fietspad daarentegen continue!!
    1. Henk 14 november 2019, 11:23
      Waarom reageren jullie niet op de voorstellen zoals op andere berichten? Groningen echt Fietsstad?????
    Verberg de reacties
  10. John (Aanpak Ring Zuid) 5 december 2019, 14:10
    @embo, de fietsers zijn we zeker niet vergeten. De omleiding via de busbaan is een optie die pas later in beeld is gekomen en die om een aanpassing van de verkeerslichten op deze plek vraagt. Gezien de complexiteit van deze kruising kost het enige tijd voordat de verkeerslichteninstallatie is aangepast.
    Verberg de reacties
  11. embo 9 januari 2020, 16:26
    Bedankt voor de reactie. Bij schaarste is het een kwestie van prioriteiten stellen, en kennelijk staan fietsers, en sociale veiligheid, niet erg hoog op jullie prioriteitenlijstje. Dat is tamelijk ontluisterend om te zien.
    Verberg de reacties
  12. Embo 3 maart 2020, 08:13
    Hallo,
    Het begint echt de spuigaten uit te lopen met fietsers, e-bikes, scooters en zelfs speed peddelacs die tegen het verkeer in fietsen. Dit begint al bij de Anna Palownastraat, en gaat door tot de Van Mesdag kliniek. En jullie doen helemaal niets, ondanks herhaaldelijke berichten op jullie twitter account en op deze site. Jullie lijken de fietsveiligheid volkomen te minachten. Overigens staat er 's ochtends wel een verkeersregelaar bij de uitrit van de oude Kempkensberg, maar die houdt zich niet bezig met de spookfietsers die en masse voor zijn/haar neus langsfietsen.

    Jullie maken hier echt een heel erg slechte beurt. Het argument dat jullie geen programmeur voor de stoplichten kunnen vinden houdt ook geen steek. Het is simpelweg een kwestie van prioriteiten stellen, en de fietsers zijn kennelijk jullie sluitpost. Ontluisterend. Maar jullie reactie op twitter spreekt boekdelen:"De omleiding voldoet aan de afspraken die gemaakt zijn met de gemeente." Al jullie eerdere reacties waarin jullie zeggen dat je best te doen om van de busbaan een fietspad te gaan maken (dd 4 maanden geleden!) zijn dus loze woorden geweest.
    1. Rene 3 maart 2020, 13:06
      Mee eens, fietsen tegen verkeer in gaat zelfs tot aan kruispunt met Helperbrink. Echter ook op te lossen door te handhaven, dit laatste is taak van gemeente/politie.
      1. Henk 3 maart 2020, 13:25
        Handhaven? Lijkt me dat er gehandhaafd moet worden op deze projectaanpak want de belofte om het op te lossen wordt niet nagekomen. Hoe zit dat nou projectburo?? Dit zou voor automobilisten nooit zo lang duren.....
    Verberg de reacties
  13. Embo 4 maart 2020, 07:57
    Vanmorgen heb ik even met de verkeersregelaar gesproken. Hij zei dat hij het probleem al regelmatig heeft aangekaart, maar er door jullie helemaal NIETS wordt gedaan. Dit is wel heel erg: jullie krijgen zelfs uit je eigen organisatie signalen dat er iets flink mis is, maar jullie weigeren er iets aan te doen. Juridisch betekent dit: als er een ongeluk gebeurt/schade ontstaat, dan zijn jullie aansprakelijk. Jullie hebben dan alle signalen (die uit allerlei verschillende hoeken komen) willens en wetens genegeerd. Dat is grof nalatig.

    Daarnaast ben ik het met Henk eens: Toen automobilisten -tegen de regels in- linksaf gingen slaan vanaf de Hereweg de Waterloolaan in, is dat aan jullie gemeld, en zijn er meteen maatregelen genomen. Bij fietsers vinden jullie het kennelijk niet belangrijk.

    Tenslotte: Het feit dat zo massaal de omleidingsroute wordt genegeerd betekent dat jullie een inschattingfout hebben gemaakt. Dat kan gebeuren. Maar jullie laten je behoorlijk in de kaart kijken door helemaal niets te doen om deze fout te herstellen.
    1. Fietser 4 maart 2020, 10:11
      Dag Embo,

      Vanwaar zou Aanpak Ring Zuid of een andere partij aansprakelijk zijn bij een ongeval? Er staat toch duidelijk aangegeven dat er een omleidingsroute bestaat? Fietsers overtreden hiermee willens en wetens de aanwijzingen en nemen bewust een (mogelijk) risico. Dat deze 'illegale' route sneller zou zijn doet hier dan ook niks aan af.

      Dit staat uiteraard los van de hele discussie over de omleidingsroute. De oplossing hiervan laat te lang op zich wachten.
      1. Embo 4 maart 2020, 10:57
        Uiteraard is de fietser die in overtreding is verantwoordelijk, maar van een overheidsinstantie mag je verwachten dat zij er alles aan doet om onveilige situaties te voorkomen. Als men zich niet bewust is van die onveilige situaties, kan er natuurlijk geen sprake zijn van aansprakelijkheid, maar ik dit geval is er keer op keer op gewezen dat er iets misgaat, en doet deze overheidsinstantie niets, terwijl er wel mogelijkheden zijn: het gebruik van de busbaan. Daar ligt nalatigheid, en verantwoordelijkheid, en dus ook juridische aansprakelijkheid.
        1. John (Aanpak Ring Zuid) 4 maart 2020, 16:20
          Embo, we begrijpen je zorgen over de verkeersveiligheid, maar we vallen in herhalingen. Wij hebben niet de bevoegdheid om fietsers tegen te houden die de omleidingsroute negeren. De reden dat de busbaan onder het viaduct nog niet open is voor fietsers, ligt aan het tekort aan programmeurs die de verkeerslichten opnieuw kunnen inregelen. We vinden het zelf ook vervelend dat het zo lang duurt. Heb je verder nog vragen, opmerkingen of suggesties over deze situatie, dan nodigen we je uit voor een gesprek met een van onze verkeerskundigen. Stuur hiervoor een mail met je gegevens naar info@aanpakringzuid.nl.
          1. Embo 4 maart 2020, 17:08
            @John: wanneer verwacht je dat de busbaan wel in gebruik genomen kan worden? Eerst zou dat begin dit jaar zijn, later bijgesteld naar "eerste kwartaal" (dat is dus deze maand). Is dat nog steeds zo?

            De inzet van (schaarse) programmeurs voor dit probleem kun je prioriteren als je het echt belangrijk vindt.
            1. John (Aanpak Ring Zuid) 10 maart 2020, 10:20
              Embo, het gaat niet om een verkeersinstallatieprogrammeur van onze eigen organisatie, maar om een externe. Er is een landelijk tekort aan programmeurs, mede doordat veel VRI's worden omgevormd tot iVRI's, 'slimme verkeerslichten'. Hierdoor gelden er in het hele land wachttijden. Hier hebben wij geen invloed op. Een precieze datum kunnen we helaas nog niet noemen.
          2. Henk 5 maart 2020, 09:52
            @ John, dat kun je niet blijven zeggen. a. gelooft niemand dat gemakkelijk want zo bijzonder zijn die stoplichten toch niet? maar b. het is al een half jaar geleden toegezegd dus staat het op de planning en kan er geschoven worden in prioritering. Zo werkt het in een projectomgeving. Dus kom maar door; wanneer staat die bijzondere programmeur ingepland??
            1. John (Aanpak Ring Zuid) 10 maart 2020, 10:21
              Henk, het gaat niet om een verkeersinstallatieprogrammeur van onze eigen organisatie, maar om een externe. Er is een landelijk tekort aan programmeurs, mede doordat veel VRI's worden omgevormd tot iVRI's, 'slimme verkeerslichten'. Hierdoor gelden er in het hele land wachttijden. Hier hebben wij geen invloed op. Een precieze datum kunnen we helaas nog niet noemen.
              1. Henk 10 maart 2020, 14:50
                Henk ff serieus; jullie geven er geen prioriteit aan want het is echt onzin dat in een halfjaar tijd geen programmeur hier tijd voor zou hebben. Tijd is namelijk prioritiet en die bepalen JULLIE. De opdrachtgever, niet de opdrachtnemer. Echt heel slordig dit gelet op jullie belofte die dus gewoon niet nagekomen wordt.
                1. John (Aanpak Ring Zuid) 1 april 2020, 16:09
                  Henk, in drie nachten in april (14/15, 15/16 en 16/17 april) gaan we aan de slag met het herinrichten van de westelijke onderdoorgang van de Hereweg en het aanpassen van de verkeerslichten. De busbaan wordt geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. De bussen gaan rijden via de rijbaan voor het autoverkeer. De werkzaamheden moeten 's nachts worden uitgevoerd omdat hiervoor de afrit Helpman van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf het Julianaplein) moet worden afgesloten. Als alles goed verloopt, kunnen fietsers en voetgangers de onderdoorgang op zaterdag 18 april voor het eerst gebruiken. Ze hoeven dan niet meer de omleiding via de Papiermolentunnel te nemen. De werkzaamheden aan de westzijde van de Hereweg duren nog tot voorjaar 2021.
                  1. Henk 1 april 2020, 17:23
                    Super Henk. Mooi dat dat (eindelijk) geregeld wordt.
          3. DJ 5 maart 2020, 12:41
            @John. Helemaal eens met Embo en Henk: Jullie moeten gewoon doen wat jullie hebben toegezegd. Een half jaar is ongeloofwaardig lang als het gaat om het programmeren van een stoplicht. Dus: wanneer???
            1. John (Aanpak Ring Zuid) 10 maart 2020, 10:21
              DJ, het gaat niet om een verkeersinstallatieprogrammeur van onze eigen organisatie, maar om een externe. Er is een landelijk tekort aan programmeurs, mede doordat veel VRI's worden omgevormd tot iVRI's, 'slimme verkeerslichten'. Hierdoor gelden er in het hele land wachttijden. Hier hebben wij geen invloed op. Een precieze datum kunnen we helaas nog niet noemen.
              1. Embo 10 maart 2020, 15:16
                @John: Het is bijna niet te geloven dat deze redelijk eenvoudige ingreep te moeilijk voor jullie is. Zeker in een project zo groot als de ombouw van de zuidelijke ringweg, met een budget dat hoger is dan vrijwel alle andere landelijke projecten waarbij verkeerslichten geprogrammeerd moeten worden, en gezien het belang dat jullie aan veiligheid en fietsers hechten (of is dit alleen voor de bühne?).

                Maar: als jullie (ondanks alle inspanning?) het toch niet voor elkaar krijgen om een stoplicht aan en uit te laten gaan, dan hebben jullie toch wel een plan B? Wat is jullie plan B? Of zijn jullie ervoor om gewoon te blijven aanmodderen?

                Graag even laten weten wat jullie plan B is.
          4. DJ 9 maart 2020, 11:44
            Hoi John,
            Reageer je nog even op de vraag hierboven? Wanneer is fietsroute over de busbaan nu klaar? In het bericht hierboven staat nog steeds "begin 2020"...
    Verberg de reacties
  14. Pieter 4 maart 2020, 08:46
    Met auto's is het makkelijk af te sluiten zodat ze er niet goed meer langs kunnen. (wat overigens nog steeds gebeurt) Fietsers vinden toch altijd wel een gaatje om erlangs te kunnen, en daarbij zou je in geval van een blokkade ook de fietsers in de juiste richting dwarsbomen. Als je ze echt wil stoppen moet je het fietspad in beide richtingen afsluiten en iedereen via de papiermolentunnel laten fietsen.
    Verberg de reacties
  15. John (Aanpak Ring Zuid) 11 maart 2020, 10:23
    Embo [rechtstreeks onder je reactie reageren is technisch niet mogelijk], we hebben je uitgenodigd voor een gesprek met een van onze verkeerskundigen voor al je verdere vragen. Stuur een mail met je gegevens naar info@aanpakringzuid.nl, dan maken we een afspraak.
    1. embo 11 maart 2020, 21:30
      @John:
      Bedankt voor de uitnodiging. Ik werk 5 dagen per week, en kon dus de vorige keer niet bij jullie langskomen op de tijden die jullie voorstellen, en verwacht dat dit nu niet anders zal zijn. Ik dacht dat daarom juist deze website in de lucht is: om concrete te beantwoorden. En de vragen zijn concreet. Ik probeer het nog een keer:
      1. Is er een plan B om de anarchie bij de omleidingsroute op te lossen?
      Zo ja, wat is dat plan?
      Zo nee, ga door naar vraag 2
      2. Is er geen plan B omdat jullie de huidige situatie veilig genoeg vinden?
      Zo nee, wat gaan jullie er dan aan doen om de situatie te verbeteren?
      Zo ja, ga door naar vraag 3
      3. Als jullie de situatie veilig vinden, waarom formaliseren jullie die dan niet met nette markering en borden om de fietsers duidelijk te dat het twee-richtingsverkeer is? Dan is het in ieder geval duidelijk.

      Graag antwoord op vraag 1-3. Dat kan heel goed op deze website.
      1. John (Aanpak Ring Zuid) 1 april 2020, 16:07
        embo, in drie nachten in april (14/15, 15/16 en 16/17 april) gaan we aan de slag met het herinrichten van de westelijke onderdoorgang van de Hereweg en het aanpassen van de verkeerslichten. De busbaan wordt geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. De bussen gaan rijden via de rijbaan voor het autoverkeer. De werkzaamheden moeten 's nachts worden uitgevoerd omdat hiervoor de afrit Helpman van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf het Julianaplein) moet worden afgesloten. Als alles goed verloopt, kunnen fietsers en voetgangers de onderdoorgang op zaterdag 18 april voor het eerst gebruiken. Ze hoeven dan niet meer de omleiding via de Papiermolentunnel te nemen. De werkzaamheden aan de westzijde van de Hereweg duren nog tot voorjaar 2021.
        1. embo 2 april 2020, 09:28
          Fijn dat het eindelijk geregeld wordt. (het probleem had zichzelf voorlopig al opgelost, omdat corona voor veel midenr verkeer zorgt)
    Verberg de reacties
  16. DJ 11 maart 2020, 11:54
    Beste John,
    Ik ben eiegnlijk ook wel geinteresseerd op het antwoord op de vragen van embo. Wat is jullie plan B? En: er kan NU toch een programmeur geboekt worden, zelfs als die pas over een paar maanden beschikbaar is? Op die manier kun je toch een tijd aangeven wanneer de busbaan geschikt kan worden?
    Dus zou je op dit forum deze vragen kunnen beantwoorden, ipv off-line met iemand te gaan praten?
    1. John (Aanpak Ring Zuid) 1 april 2020, 16:07
      DJ, in drie nachten in april (14/15, 15/16 en 16/17 april) gaan we aan de slag met het herinrichten van de westelijke onderdoorgang van de Hereweg en het aanpassen van de verkeerslichten. De busbaan wordt geschikt gemaakt voor fietsers en voetgangers. De bussen gaan rijden via de rijbaan voor het autoverkeer. De werkzaamheden moeten 's nachts worden uitgevoerd omdat hiervoor de afrit Helpman van de zuidelijke ringweg (voor verkeer vanaf het Julianaplein) moet worden afgesloten. Als alles goed verloopt, kunnen fietsers en voetgangers de onderdoorgang op zaterdag 18 april voor het eerst gebruiken. Ze hoeven dan niet meer de omleiding via de Papiermolentunnel te nemen. De werkzaamheden aan de westzijde van de Hereweg duren nog tot voorjaar 2021.
    Verberg de reacties

Reageren