Omfietsroute via Papiermolentunnel sociaal veiliger gemaakt

Omfietsroute via Papiermolentunnel sociaal veiliger gemaakt

John

Vanwege werkzaamheden op de Hereweg is de onderdoorgang van de zuidelijke ringweg momenteel afgesloten. Fietsers vanuit het centrum moeten daarom omrijden via de Papiermolentunnel. Dat blijft nog enige tijd zo. Sommige mensen hebben ons laten weten dat de omfietsroute niet zo veilig voelt, vooral als het donker is. Daarom hebben we enkele maatregelen genomen.

De omfietsroute loopt langs de Zuiderbegraafplaats, door de Papiermolentunnel en dan via de Papiermolenlaan terug naar de Hereweg.

De omfietsroute voor fietsers vanaf het centrum richting Helpman.
De omfietsroute voor fietsers vanaf het centrum richting Helpman.

Maatregelen
Deze week hebben we in de avonduren en de nacht op het fietspad tussen Hereweg en Papiermolentunnel een verkeersregelaar ingezet. Deze houdt een oogje in het zeil. Komende week wordt de verkeersregelaar vervangen door een beveiligingscamera. Verder is gebleken dat de verlichting in de fietstunnel niet werkt. Deze wordt komende week hersteld.

Aanvulling 17 november 2019:

We hebben op deze website, vooral onder dit artikel, meerdere vragen en klachten gekregen over de tijdelijke omleidingsroute via de Papiermolentunnel voor fietsers vanuit het centrum richting Helpman. Fietsers richting het centrum kunnen wel onder de onderdoorgang door, fietsers de andere kant op niet.

We begrijpen de klachten, maar in de tijdelijke situatie bij de onderdoorgang bij de Hereweg is op dit moment niet voldoende ruimte voor een fietspad aan beide zijden van de weg. Ook voor een fietspad in twee richtingen aan de oostzijde van de Hereweg is de ruimte beperkt. Bovendien zouden fietsers richting Helpman dan drie keer moeten oversteken. Dat is om meerdere redenen onwenselijk. Dit zou om een aanpassing van de verkeersregelinstallatie vragen, met als gevolg langere wachttijden voor het overige verkeer. Op deze plek zijn de wachttijden voor de verkeerslichten al langer dan elders.

De omleidingsroute via de Papiermolentunnel is verkeersveiliger. De route is bij een gemiddelde fietssnelheid 3,5 minuut fietsen. Dat kost vaak minder tijd dan drie keer oversteken bij de verkeerslichten.

De omleidingsroute is tijdelijk. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.

Ook waren er vragen over onder andere over de sociale veiligheid en straatverlichting op deze route. De verlichting was op bepaalde plekken kapot, maar is inmiddels weer gerepareerd.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (30)

  1. AZ

    24 oktober 2019, 11:58

    "Verder is gebleken dat de verlichting in de fietstunnel niet werkt"... Waarom is dit niet eerder, voordat de omleiding van kracht werd even gecheckt en in orde gemaakt?
    Verberg de reacties
  2. Buurtbewoner

    28 oktober 2019, 19:33

    Ik wil reageren op de veiligheid van de omleiding voor fietsers.
    Er wordt hier m.i. nogal mild over gedacht. Het VOELT niet veilig, maar het IS ook niet veilig. Er lopen daar veel vreemde figuren rond. In het verleden zijn daar vrouwen verkracht/aangerand. Ik vind het een belachelijke omleiding.
    Vandaag GEEN verkeersregelaar gezien terwijl het al donker werd. En camera's: daar heb je niks aan als bepaalde mensen die kwaad in de zin hebben dat niet door hebben.
    We worden gedwongen om te kiezen tussen twee kwaden. Ik kies er dan voor om aan de overkant te fietsen, omdat dat voor mij de veiligste route is. En ik hoop toch écht dat de politie hier niet een kans ziet om te bekeuren, ik fiets daar ook niet voor de lol.
    Ik zou het heel menselijk en prettig vinden dat er zo spoedig mogelijk een route over de Hereweg bedacht wordt of in ieder geval (vrouwelijke)fietsers gewoon aan de andere kant van de weg te laten fietsen. Ik blijf dit in ieder geval doen omdat ik liever op de fiets blijf zitten dan van de fiets af getrokken te worden.
    1. Willemijn

      2 november 2019, 22:21

      Inderdaad! met camera’s wordt dat stuk er echt niet veiliger erop. Ik fiets dus, vooral in het donker, tegen het verkeer in, wat overigens (bijna) iedereen doet. Het zou beter zijn als dat stuk fietspad voor de duur van deze omleiding twee richtingen wordt.
    2. John (Aanpak Ring Zuid)

      17 november 2019, 08:44

      Zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  3. Henk

    29 oktober 2019, 11:09

    In het algemeen vind ik dat er wel erg veel omleidingen en aanpassingen voor fietsers moeten komen ten faveure van de automibilist. Nu is de hereweg aangepast en auto's hebben dezelfde rijroute; fietsers moeten omrijden, er is voor automibilisten een extra kruispunt gekomen zodat auto's niet te ver hoeven om te rijden en sluiproutes kunnen gebruiken, de stoplichten voor fietsers staan veelvuldig op rood (kan ook niet anders met een dergelijk korte sorteerstrook).....kortom; de fietser moet zich maar aanpassen. Terwijl die geen enkel belang heeft bij de aanpassing vna de ringweg.
    Beetje jammer. Waarom geen prioriteit bij een fietsbaan ipv de diverse rijstroken tbv auto's??
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      30 oktober 2019, 11:47

      Henk, je noemt verschillende voorbeelden waarin de fietser in jouw ogen wordt benadeeld ten opzichte van de automobilist. In het algemeen proberen we de ombouw van de ringweg zo uit te voeren dat de overlast voor iedereen zo veel mogelijk wordt beperkt. Overlast is bij dit grote project helaas onvermijdelijk, voor automobilisten en inderdaad ook voor fietsers. De Hereweg is een cruciale route voor auto- en busverkeer. We krijgen geen toestemming om het autoverkeer of het busverkeer hier voor langere tijd te stremmen. We zoeken een oplossing voor de tijdelijke omleiding voor de fietsers vanuit het centrum.
      1. Michiel

        30 oktober 2019, 12:46

        Met de hoeveelheid bussen die hier passeert zijn er ook andere mogelijkheden zonder een aparte busstrook om de bussen soepel doorgang te verlenen. Door de bus iets eerder 'groen' te geven dan de auto's kan de bus over de dan nog vrije strook voor de rechtdoorgaande auto's onder het viaduct door. De huidige busstrook kan je dan veranderen in een fietsstrook.

        Het is absurd dat de vele fietsers die over deze route fietsen maar een kilometer/4 minuten om moeten fietsen over een sociaal onveilige route omdat die paar bussen in het uur zo nodig over hun eigen baan direct door moeten kunnen rijden.

        Vele fietsers 4 minuten vertraging <> een bus misschien een paar seconden.
        Ga voortaan maar met de auto ipv de fiets over de hereweg.
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          17 november 2019, 08:45

          Michiel, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  4. Henk

    31 oktober 2019, 12:14

    @John; de Hereweg is ook (juist) voor fietsers cruciaal maar kennelijk is daar wel toestemming voor een omleiding en voor autos niet? Dat is precies mijn punt toch? Dat het op diverse plekken ook nog eens veel onveiliger wordt voor fietsers is daarmee geaccepteerd en een probleem voor de fietser die toch echt de fysiek kwetsbare is in dit verhaal.
    Probeer bv eens de Waterloolaan over te fietsen met wachtende autos op de fietsstrook of te hard rijden, en daarna voorrang nemende autos op de spoorwegovergang. Vreemd want fietsers houden de stad bereikbaar voor autos en niet andersom. Denk dat ik ook maar met de auto ga in het vervolg.............
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      17 november 2019, 08:46

      Henk, zie onze aanvulling op het artikel van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  5. TK

    3 november 2019, 17:55

    Er wordt geprobeerd de overlast voor iedere weggebruiker zoveel mogelijk te beperken. Er wordt alleen niet aan de veiligheid van fietsers gedacht. Fietsers bewust door zo'n stil, onveilig gebied te laten fietsen is vragen om moeilijkheden. Een camera plaatsen maakt het gebied niet veiliger. Deze omleiding moet wel bedacht zijn door iemand die zelf nooit uit de auto komt.
    1. Buurtbewoner

      3 november 2019, 20:04

      Helemaal mee eens. Vast ook niet bedacht door een vrouw(alhoewel het ook niet veilig is voor mannen)
      1. John (Aanpak Ring Zuid)

        17 november 2019, 08:47

        @TK en Buurtbewoner: zie onze aanvulling van 17 november. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
    Verberg de reacties
  6. Buurtbewoner

    3 november 2019, 20:03

    Je hebt het over een cruciale route voor auto's. De Hereweg is een verkeersader voor al het verkeer. De fietsers zijn al eerder via de overkant omgeleid, prima oplossing, minder gevaarlijk dat de omleiding die er nu is(als het donker is).
    Verberg de reacties
  7. E

    7 november 2019, 19:39

    Aanpak Ring Zuid, waarom wordt er niet gereageerd op het punt dat hierboven meerdere malen gemaakt wordt? Fietsers voelen zich onveilig op de voorgestelde omleiding. Een camera is niet voldoende om dit gevoel weg te nemen. Is het een oplossing om de omleiding via de Hereweg te laten gaan?
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      17 november 2019, 08:48

      @E: Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
      1. E

        17 november 2019, 12:04

        Ik waardeer het dat je reageert! Maar, wat bedoel je met ‘zodra het veilig kan’’? Jij bekijkt het probleem nu volgens mij alleen uit oogpunt van verkeersveiligheid. De omfietsroute is/voelt echter sociaal onveilig. Fietsers kiezen daardoor nu voor verschillende verkeersonveilige alternatieven. Hoe gaan jullie daar mee om? Een sociaal onveilige route aanhouden tot begin 2020 vind ik echt te lang!
        1. E

          24 november 2019, 15:40

          @John, ik hoop dat je nog gaat reageren. Benieuwd hoe Aanpak Ring Zuid kijkt naar veiligheid (sociale én verkeersveiligheid). Bij de afsluiting van het fietspad naast het Sterrebos speelde sociale veiligheid namelijk wel een rol. Hoe zit dat nu?
      2. E

        2 december 2019, 22:19

        @John, inmiddels is het december. Ga je nog reageren?
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          5 december 2019, 14:04

          E, we bedoelen inderdaad dat het op dit moment nog niet verkeersveilig is om via de busbaan onder het viaduct door te fietsen. Eerst moet de verkeersregelinstallatie ter plekke technisch worden aangepast, om te zorgen dat bussen en fietsen beide veilig onder de doorgang kunnen. Dat kost tijd omdat de deskundigen die dit moeten inregelen schaars zijn. Tot die tijd geldt de omfietsroute langs de Papiermolentunnel. De kapotte verlichting in de Papiermolentunnel is door Combinatie Herepoort gerepareerd. Samen met de gemeente bekijken we of we iets kunnen doen om de sociale veiligheid op deze route te verbeteren. Als je suggesties hebt, horen we die graag.
    Verberg de reacties
  8. Anton

    10 november 2019, 16:17

    Ik heb nu al een paar keer fietsers gebruik zien maken van de busbaan. Zoals eerder hierboven aangegeven, een omleiding via de overkant Hereweg zou een veel betere oplossing zijn. De andere route is echt onplezierig/onveilig. Daar gaan camera’s niets aan veranderen... donkere papiermolenlaan langs bos, tunnel, etc....
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      17 november 2019, 08:49

      Anton, zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast. Zie ook onze aanvulling op het artikel van 17 november.
      1. embo

        17 november 2019, 20:39

        @John. Ik snap niet wat je probeert te zeggen: Dat de verkeerlichteninstallatie aangepast zou moeten worden als fietsers over de busbaan gestuurd worden hadden jullie toch ook kunnen bedenken VOORDAT jullie de boel stremden? Is er (wederom) iets faliekant misgegaan in de planning, en hebben jullie gewoon vergeten om aan de fietsers te denken? Of is dit een zoethoudertje, en zal uiteindelijk blijken dat jullie toch niet willen dat fietsers over de busbaan mogen rijden?
        1. John (Aanpak Ring Zuid)

          11 december 2019, 13:40

          Mijn antwoord heb ik op de verkeerde plek gezet, daarom voor de zekerheid hier nogmaals:
          @embo, de fietsers zijn we zeker niet vergeten. De omleiding via de busbaan is een optie die pas later in beeld is gekomen en die om een aanpassing van de verkeerslichten op deze plek vraagt. Gezien de complexiteit van deze kruising kost het enige tijd voordat de verkeerslichteninstallatie is aangepast.
    Verberg de reacties
  9. Henk

    11 november 2019, 11:10

    Het wordt nu toch wel tijd om te reageren op het voorstel om de busbaan en autobaan te combineren zodat fietsers niet om hoeven te rijden. Bus en autos gaan toch al niet gelijktijdig door het verkeerslicht en anders kost het bij de juiste timing van bus + auto enkele seconden extra. De busbaan wordt nauwelijks gebruikt het fietspad daarentegen continue!!
    1. Henk

      14 november 2019, 11:23

      Waarom reageren jullie niet op de voorstellen zoals op andere berichten? Groningen echt Fietsstad?????
    Verberg de reacties
  10. John (Aanpak Ring Zuid)

    5 december 2019, 14:10

    @embo, de fietsers zijn we zeker niet vergeten. De omleiding via de busbaan is een optie die pas later in beeld is gekomen en die om een aanpassing van de verkeerslichten op deze plek vraagt. Gezien de complexiteit van deze kruising kost het enige tijd voordat de verkeerslichteninstallatie is aangepast.
    Verberg de reacties

Reageren