Spoorwegovergang Esperantokruising vanaf 4 april definitief dicht

Spoorwegovergang Esperantokruising vanaf 4 april definitief dicht

John

De spoorwegovergang ter hoogte van de Esperantokruising in Groningen wordt zaterdag 4 april 01.00 uur definitief afgesloten. De spoorwegovergang wordt vervangen door de Helperzoomtunnel, die op 3 april opengaat. Voor fietsers is de fietstunnel bij station Groningen Europapark het meest voor de hand liggende alternatief.

De Esperantokruising wordt opgeheven in verband met de komst van een extra spoor tussen stations Groningen en Groningen Europapark. Hierdoor kunnen er straks meer treinen rijden. De huidige kruising is complex en onoverzichtelijk, door meerdere toe- en afleidende rijbanen. Met de nieuwe situatie van meer sporen en meer treinen is het voor de veiligheid noodzakelijk de overweg op te heffen.

Nieuwe routes auto's en fietsers
Fietsers kunnen vanaf 3 april het spoor veilig kruisen bij de fietstunnel bij station Groningen Europapark, de nieuwe Helperzoomtunnel of het Herewegviaduct. Auto's hebben behalve de Helperzoomtunnel ook de Hereweg en de zuidelijke ringweg als alternatieve routes.

Gevolgen voor de bus
Vanwege de opening van de Helperzoomtunnel en de sluiting van de Esperantokruising rijdt lijn 8 vanaf 4 april een andere route. De haltes Kempkensberg, Haydnlaan, Wagnersingel en Groenestein komen te vervallen. Nieuw in de route zijn de haltes Verlengde Lodewijkstraat, Station Europapark en Sportcentrum Europapark.

Fietstunnel Esperantokruising
In de toekomst komt er ter hoogte van de Esperantokruising een fietstunnel onder het spoor. De opening daarvan is naar verwachting in 2025.

De nieuwe routes voor auto's en fietsers na sluiting van de Esperantokruising.
De nieuwe routes voor auto's en fietsers na sluiting van de Esperantokruising.

Titelfoto: Raymond Bos.

Wil je geen nieuws missen?

Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Reacties (13)

  1. Raymond

    12 maart 2020, 16:10

    Word na de sluiting de verlengde Lodewijkstraat ook voor auto verkeer twee richting verkeer vanaf de kant van Lodewijkstraat.
    Lijkt mij goed mogelijk als er geen verkeer meer komt vanaf de spoorwegovergang, daardoor veranderd de "Esperantokruising"in een T-splitsingm en de doorgaande weg verlengde Lodewijkstraat-Oosterweg en vice versa zou je als voorrangsweg uit kunnen voeren.
    1. Henk

      16 maart 2020, 13:45

      Ik mag het hopen van niet.....hoe moet dat passen met al het fietseverkeer van noord naar zuid maar ook het omgeleide fietsverkeer van west naar oost dat hier langs moet? Overigens is het al een 30 km zone (die niet gerespecteerd wordt door de gemiddelde automobilist) met voorrangswegen in oosterpoort dus echt veel wachten hoef je toch niet??
      1. Raymond

        16 maart 2020, 16:56

        de weg is breed zat en scheelt verkeer dat nu door Jacob en Oliemulderstraat moeten en in kader van stikstof en andere milieu gedoe is dit een prima oplossing om verkeer richting Euroborg en bijvoorbeeld Hoogezand te loodsen voor verkeer komend uit zuiderpark mauritstraat lodewijkstraat enz enz
        1. Henk

          17 maart 2020, 14:35

          Dát stukje is wellicht breed genoeg maar na de oude spoorovergang echt niet. Nog maar te zwijgen van het samenbrengen van de fietsers onder de Europaprk station op de verlengde lodewijkstraat. daar moeten fietsers stil staan op de helling om te wachten totdat de autos een gaatje laten. Het zijn woonwijken, geen ontsluitingsroutes.......hoop ik.......
          1. Raymond

            18 maart 2020, 12:58

            Beste Henk,

            Dat stuk wat na de spoorwegovergang te mal is, daar rijden nu ook auto's die vanaf overweg en Esperantostraat daar terecht komen, de auto's vanaf overweg raak je straks al kwijt via Helperzoomtunnel, het was alleen een idee om de Oosterpoortwijk op een gemakkelijkere wijze uit te kunnen vanuit die kant van de wijk, daardoor neem je (al is t niet eens heel veel) verkeer weg uit zowel Jacobstraat (Blekerslaan dat doen sommigen ook stiekem) Oliemulderstraat, Veemarktstraat en Meeuewerderweg
    2. John (Aanpak Ring Zuid)

      18 maart 2020, 11:33

      Raymond, na het sluiten van de spoorwegovergang ontstaat aan de oostkant (Verlengde Lodewijkstraat/Esperantostraat) inderdaad een T-splitsing. Direct na het sluiten van de Esperantokruising worden de verkeerslichten uitgezet en de markering verwijderd om de voorrangssituatie te wijzigen. Dit wordt een gelijkwaardige kruising (rechts gaat voor). Dat is gebruikelijk in een 30 km/uurzone. De gemeente gaat op een later moment het verkeerslicht verwijderen. Combinatie Herepoort gaat daarna het kruispunt verkleinen door alle opstelvakken te verwijderen. Er worden vooralsnog geen rijrichtingen gewijzigd.
    Verberg de reacties
  2. Rene

    14 maart 2020, 13:11

    Er wordt alleen maar gesproken over fietsers en automobilisten, echter voor voetgangers is de afsluiting ingrijpend. De alternatieven voor deze groep zijn een forse achteruitgang. Waarom wordt er voor deze groep niet nog tijdelijk een smalle bewaakte overgang in leven gehouden. Die mogelijkheid is met wat minimale aanpassingen te realiseren. Als buurtbewoners hebben we erg veel overlast en zijn er veel routes en doorgangen weggehaald. Veel mensen zouden het zeer waarderen als hier serieus iets mee wordt gedaan.
    1. Thomas

      15 maart 2020, 13:46

      Voor die vraag moet je bij Prorail zijn, omdat zij dit hebben besloten. [https://www.prorail.nl/reizigers/contact].
      Aanpak Ring Zuid heeft het bouwen van de tunnel (waarschijnlijk) als opdracht van Prorail gekregen.
    2. John (Aanpak Ring Zuid)

      1 april 2020, 14:28

      Rene, excuus voor onze late reactie. We beseffen dat het sluiten van de Esperantokruising ook gevolgen heeft voor de voetgangers. Vanwege de veiligheid is het openhouden van een smalle bewaakte overgang echter niet mogelijk.
    Verberg de reacties
  3. Henk

    18 maart 2020, 14:33

    Snap ik hoor, en ben op zich niet tegen je idee maar ik heb niet het idee dat er aan de veiligheid van de fietsers uberhaupt iets gedaan wordt. Waar zo'n mooi extra breed fietspad langs de helperzoom wordt gelegd (Helperzoom op zich best breed....maar kennelijk moest het daar nog veiliger) houdt het na station Europapark op.......daar wordt alles op een te smalle rijbaan samengevoegd tot aan de diepenring.............en DAT is mijn echte zorg ;-) excuses voor mijn verkapte pleidooi. Ik snap je punt.
    Verberg de reacties
  4. dhr de Boer

    25 maart 2020, 11:50

    Dag John,

    Welke route zou je mij adviseren te rijden met de auto, na sluiting esperantokruising, wanneer ik boodschappen doe op het helperplein in Helpman? Zelf woon ik aan de verlengde meeuwerderweg in de Linie. Zou je een aantal routes, met bijbehorende straatnamen, aan mij kunnen voorleggen?

    alvast bedankt!

    vrgr, de Boer
    1. John (Aanpak Ring Zuid)

      25 maart 2020, 15:38

      Dag dhr. de Boer. De spoorwegovergang bij de Esperantokruising wordt vervangen door de Helperzoomtunnel. U komt daar vanaf uw huis via de Verlengde Lodewijkstraat en het Helperpark. Bent u door de tunnel, dan rijdt u door over de Helperzoom. Vervolgens gaat u rechtsaf via De Savornin Lohmanlaan naar de Verlengde Hereweg. Gaat u daar naar rechts, dan rijdt u in de richting van de winkels.
      1. dhr. de Boer

        1 april 2020, 11:31

        Dag John,

        Bedankt voor de route, het zal denk ik een stuk drukker gaan worden op de Savornin Lohmanlaan maar dat is helaas niet anders voor de omliggende huizen/wijk.

        Ik maak mij wel ernstige zorgen over de verkeersveiligheid van fietsers de komende tijd. Jullie ook of worden er nog verdere maatregelen getroffen? Thank god dat de esperantokruising wordt gesloten, maar de onveiligheid gaat zich nu verplaatsen naar 4 andere punten. Misschien dat jullie er wat aan hebben/kunnen gaan doen.

        1. Nieuwe kruising Helperzoom - Helperzoomtunnel. Een kruising met voorrang voor auto's, (heel veel) fietsers en voetgangers.
        2. Oversteekplaats/zebrapad Helperzoom bij uitkomen, opgaande weg, station Europapark.
        3. Slingerbocht bij, opgaande weg, station Europark met verlengde Lodewijkstraat.
        4. De nieuwe Esperantokruising: kruispunt station Europapark. Een mengeling van voetgangers, veel bussen, heel veel auto's woon-werkverkeer en schuin overstekende fietsers..

        Ik hoop op het beste de komende tijd en dat niet teveel automobilisten , na de corona-tijd, gefrustreerd de weg naar hun werk kwijt zijn ;-)

        vrgr. de Boer
    Verberg de reacties

Reageren