STRAKS: fietsoversteek MartiniPlaza-Laan van de Vrede veiliger

STRAKS: fietsoversteek MartiniPlaza-Laan van de Vrede veiliger

John

De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus. In het oog springend zijn het weghalen van de verkeerslichten bij het Julianaplein en het verdiept aanleggen van de ringweg tussen Hereweg en Oude Winschoterdiep. Maar er verandert veel meer. Wist je bijvoorbeeld dat de fietsoversteek tussen MartiniPlaza en Laan van de Vrede veiliger wordt?

Op deze pagina vind je kaart met een globale planning waarop je kunt zien wanneer er in jouw buurt wordt gewerkt.

Allereerst wordt de plank door een hijskraan aan de bovenkant opgetild. De plank wordt met twee stalen draadkabels vastgemaakt aan de kraan. De kraan heeft aan de bovenkant een trilblok en een geleiding die ervoor zorgt dat de plank netjes recht de grond in gaat. Daarna begint het intrillen. Het trilblok trilt heel snel en geeft vooral in het begin veel lawaai. De plank gaat langzaam de grond in. Als de plank ver genoeg in de grond zit, stopt het intrillen. Dan verplaatsen we de damwandstelling met het trilblok en wordt de volgende plank opgepakt en ingetrild. Het intrillen zelf duurt dus niet de hele dag. Wel wordt er op meerdere heistellingen tegelijk gewerkt.

In de afbeelding hieronder kun je de oude situatie vergelijken met de nieuwe situatie.

Links de oude, rechts de nieuwe situatie. Schuif de oranje balk heen en weer om de verschillen te zien.

Reacties (0)

Nog geen reacties

Reageren