Uitbreiding knooppunt Westerbroek
Icon

Uitbreiding knooppunt Westerbroek

Van 9 september 2019 t/m 5 december 2019

Oost

Waar?

Knooppunt Westerbroek 

Wat?

Combinatie Herepoort past het knooppunt Westerbroek aan zodat het meer verkeer kan verwerken. Zo komen er bypasses langs de rotondes en extra rijstroken op de toeleidende wegen. 

Wanneer?

Van 9 september tot 6 december 2019. We werken op werkdagen tussen 07.00 uur tot 19.00 uur.

Met uitzondering van één nacht en twee weekendstremmingen:

  • In de nacht van maandag 21 oktober 22.00 uur tot 06.00 uur (verplaatsen lichtmasten).
  • Eerste weekendstremming is van 8 november tot 10 november 2019.
  • Tweede weekendstremming is van 29 november tot 1 december 2019.

Hinder?

Tijdens deze werkzaamheden is de parallelweg langs de Europaweg vanaf de oostelijke rotonde tot aan de Kieler Bocht afgesloten voor alle verkeer vanaf 9 september tot en met 1 december 2019.



Het aanpassen van dit knooppunt voeren we in verschillende fasen uit omdat we in het verkeer werken. Per fase zijn er verschillende afsluitingen nodig. Deze afsluitingen worden tijdig vermeld op de pagina 'knooppunt Westerbroek' van Groningen Bereikbaar.



Het fietspad langs de parallelweg is tot 6 december 2019 dicht. 



Tijdens de eerste weekendstremming is van 8 november tot 10  november 2019 blijft de A7 open voor verkeer. 


Impressie uitbreiding Westerbroek (roze is het fietspad)
Impressie uitbreiding Westerbroek (roze is het fietspad)

Reacties (14)

  1. Peter 11 september 2019, 20:06
    Wat is het doel van de verharding van het talud af tussen bos en snelweg? Is daar een bestemmingsplan relatie en welke dan?
    Verberg de reacties
  2. koster 6 november 2019, 20:36
    Kan er ook aangegeven worden of de a7 dan ook afgesloten wordt. Dit lijkt mij n.l relevante informatie
    Verberg de reacties
  3. Ard 10 december 2019, 13:16
    Waarom zijn alle rijbanen nog niet vrijgegeven? Werkzaamheden zijn afgerond.
    1. John (Aanpak Ring Zuid) 17 december 2019, 15:21
      Ard, de werkzaamheden bij knooppunt Westerbroek zijn inderdaad zo goed als afgerond. De nieuwe bypass bij de rotonde voor verkeer richting A7 Hoogezand is nog niet opengesteld. De reden daarvoor is dat er nog een portaal ontbreekt met de definitieve bewegwijzering. Daardoor wordt het risico te groot ingeschat dat langzaam verkeer (zoals een tractor) de verkeerde rijstrook kiest en per ongeluk de A7 op rijdt. We bekijken of er een tijdelijke oplossing mogelijk is.
      1. Ard 18 december 2019, 11:47
        Het lijkt me wenselijk eea dan snel tijdelijk op te lossen. Nu is het een dagelijkse ergernis om bij de reeds gereed zijnde oplossing in de file te staan.
    Verberg de reacties
  4. T 8 januari 2020, 14:36
    Hoi John,

    Is al bekend wanneer we volledig van de nieuwe bypass gebruik kunnen maken?
    Nu ontstaan er onnodige opstoppingen bij de verkeerslichten voor verkeer wat de stad uit wil (vanaf de oude N7)
    1. Nancy (Aanpak Ring Zuid) 9 januari 2020, 15:48
      Hallo T, dat is op dit moment nog niet bekend. Het voorstel voor bebording ligt op dit moment nog ter beoordeling bij de wegbeheerders. Daarnaast moet de berm langs de bypass nog verder aangevuld worden met zand. Vanwege PFAS hebben we dit nog niet kunnen doen. Nu de wetgeving is aangepast, kunnen we daar binnenkort weer starten met het aanvullen van de berm.
      1. Ard 20 januari 2020, 11:20
        "Het voorstel voor bebording ligt op dit moment nog ter beoordeling bij de wegbeheerders." Dat vind ik een vreemde reactie. Het plan was al lang en breed bekend. Je wacht toch niet met het voorleggen bij de wegbeheerders tot het moment dat het project is aangelegd??
        "Daarnaast moet de berm langs de bypass nog verder aangevuld worden met zand." Dat lijkt me dus meer de echt vertragende factor. De klus is dus nog gewoon niet af. Gelukkig rijden de zandwagens nu dagelijks vanaf het Zuiderplantsoen met afgegraven zand naar andere werklocaties, zoals knooppunt Westerbroek?
        1. Judith (Aanpak Ring Zuid) 22 januari 2020, 11:40
          Ard, het klopt dat de klus nog niet af is. Het pas later aanvullen van de berm heeft zoals aangegeven te maken met de PFAS-wetgeving. Het lastige hierin is dat er voor deze werkzaamheden een wegafsluiting nodig is. Momenteel zijn er overleggen om dit in februari uit te voeren. Het klopt dat het zand binnen het project zoveel mogelijk hergebruikt wordt. Met betrekking tot je vraag over de bebording: het plan hiervoor is uiteraard al in een vroeg stadium voorgelegd aan de wegbeheerder. Er zijn echter nog gesprekken gaande over de verkeersveiligheid en de bebording op deze plek. Als project en uitvoerder doen we wat er in onze invloedssfeer ligt. Helaas hebben we ook te maken met processen waar we geen invloed op hebben. We hopen natuurlijk dat de bypass op korte termijn open kan!
          1. Ard 3 maart 2020, 10:03
            Zijn de wegbeheerders met vakantie? Het plan voor de bebording ligt dus al erg lang op hun bordje, het asfalt ligt er al sinds december in , het laatste zand sinds een paar weken. Waarom de weggebruikers zo lang onnodig laten wachten op het volledig openstellen? Waarom zijn er nu nog steeds gesprekken? Wat vertraagt hierin? Dit wordt bijna lachwekkend :(
            Het groene vinkje bij de afgeronde werkzaamheden lees ik maar tussen haakjes.
            1. John (Aanpak Ring Zuid) 12 maart 2020, 09:29
              Ard, de bypass bij het knooppunt Westerbroek voor het verkeer richting Hoogezand is inderdaad nog afgesloten. Deze situatie heeft inderdaad te maken met de bebording. Voor de nieuwe situatie zijn nieuwe borden en portalen nodig. Zonder bebording kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Denk daarbij aan landbouwverkeer dat gebruik zou kunnen maken van de rijstrook en vervolgens op de ringweg/snelweg terechtkomt. We verwachten dat het nog wel enkele maanden duurt voordat de bypass open gaat. Dat vinden we zelf ook een vervelende situatie. Het verkeer ondervindt er gelukkig weinig hinder van.
              1. Ard 12 maart 2020, 20:23
                Zijn die borden dan nog niet besteld? Het plan was al lang bekend.....
                Dat het verkeer er "gelukkig" weinig hinder van vindt is een te gemakkelijke conclusie. Ik nodig u graag uit om eens in de middag tijdens de spits te gaan kijken! Er staat inmiddels een langere file dan voor aanvang van de werkzaamheden :(.
    Verberg de reacties

Reageren